söndag 31 augusti 2014

Chokladig Brownie I Mugg

Chocolate Brownie In Mug

Det här receptet är från "Eugenie Kitchen" 
Det här är ett väldigt enkelt recept men ett sådant som man kan experimentera mycket med.
Hittade henne på youtube så kolla in hennes youtube kanal och hennes blogg. http://eugeniekitchen.com/brownie-in-mug/


Den här ljuvliga kakan gräddas i mikrovågsugn, mycket enkelt.
Ville visa er bilden på originalet som Eugenie har gjort. 
På mina egna två bilder har jag gottat till det med dumle och den andra gräddade jag mindre i mikron för att få en mer rinnig konsistens. 
Man får helt enkelt prova sig fram!

(Original receptet använder sig av cups som mått så de svenska måtten blir på ett ungefär. 
Gram finns iallafall med som är ett mer exakt mått. Föredrar det;)

Tid: ca. 10min
Portioner: 1 mugg servering

Ingredienser:
1/4 cup Vetemjöl (30g) (ca. 0.6 dl)
1/4 cup Ljusbrunt socker/strösocker går bra (50g) (0,6 dl)

2 msk osötad 100% naturlig kakao
2 msk osaltat smör
1/4 cup Mjölk (60ml) (ca. 1/2 dl) 
Lite salt

Tillbehör:
Förslag:
Chocolate chips/Choklad knappar/Hackad choklad 
(Mörk, Mjölk, Vit) (vad som helst)
Jordnötsmör
Nutella
Florsocker + färska bär till servering
Glass
Grädde

(Tillbehören får inte blandas i smeten utan som tillbehör/dekoration efter.)

Gör såhär:
1. Börja med att blanda alla torra ingredienser med en ballongvisp för att undvika klumpar, eller för allt genom en sil. 

2. Tillsätt sedan det smälta smöret & mjölken och vispa tills allt har blandats väl. 

3. Häll smeten i en mugg och torka bort smet från kanterna om kladdigt.

4. Grädda sedan i mikron på 750-8oow i 1min 30s. 
Fortsätt att grädda 10s i taget om vätska fortfarande syns på ytan. För mig tar det 1min 40s på 750w. 

Om du har en starkare mikrovågsugn med högre styrka sänk så mycket det går men om det fortfarande är över 800w mikra 30s i taget och sedan 20s tills all vätska på ytan är borta.

(Grädda helst för lite än för mycket)

5. Ute ur mikron garnera med choklad på toppen och låt dem smälta. Eller gör som du vill.

KLART! Låt svalna något innan servering. 

Tips!
Min favorit är att servera med varma bär och glass! det gör det inte lika mastigt och ger en större smakupplevelse!