onsdag 17 december 2014

Knäck För Alla!

Knäck Fudge!
Använd helst knäckformar!
Det här är ett klassiskt recept på knäck.
jag använde receptet från kokaihop.se / http://www.kokaihop.se/recept/knack-6 

Det här är inte knäck utan knäck fudge som jag vill kalla det. De är gjort på ett grundrecept av knäck och sedan tillsätter man bara lite smör. I min variant vill jag ha lite salt i också för att det tar fram alla smaker. 
Grejen med knäck fudge och vanlig knäck är att knäck fudge är såklart lite mer lik en fudge i konsistens. Lite mjukare och mindre seg. Egentligen gjorde jag den här varianten för att jag har tandställning och får inte äta knäck...men den här varianten är inte lika farlig. Bra för mormor och morfar också och egentligen allas tänder. 
Så prova! lika gott!

Tid: ca. 20min (kokning) & ca. 15min (fylla formarna)
Antal portioner: ca. 70 st

Ingredienser:
2dl strösocker
2dl ljus sirap (inte vit)
2dl vispgrädde 
1/2 krm salt
1msk smör 
1dl grovhackad sötmandel

(använd knäckformar! inte is chokladformar...)

Gör såhär:
1. Blanda alla ingredienser förutom mandeln i en tjockbottnad kastrull och låt koka upp under omrörning.
2. Koka på medel-hög till hög värme till ca. 130°C och se till att röra om ganska ofta. 
3. Dra bort från värmen och rör i mandeln. Fortsätt att röra om tills smeten tjocknat lite och blivit ljusare. Fyll knäckformarna med hjälp av två skedar. Låt sedan svalna i rumstemperatur i minst 1h. 

(Om knäck smeten börjar tjockna och det börjar bli svårt att fylla formarna, värm på lite snabbt på hög värme och rör som tills den blir lite mer lös. Inte för mycket bara. Smeten ska vara ganska tjock när man fyller formarna.)

Klart! Njut! Försvinnande gott! ;)

Förvaring:
Knäck håller i upp till 3 månader på ett torrt ställe i en tätslutande  burk eller något luft tätt.
Går även bra att frysa! 

Tips!
När man ska fylla knäckformarna kan det vara lite klurigt och det finns knep men jag har alltid använt mig av de två långa skedarna vi har hemma och om man tar upp lite på ena skeden och skrapar undersidan mot kastrull kanten innan man fyller slipper man spill. Sedan tar man bara och skrapar av smeten med den andra. 

Man hittar nog sina egna knep!
men det finns typ en "knäckfyllare"man kan köpa....