torsdag 1 januari 2015

Kaka som får hela huset att dofta!

Äpple&Kanel Yoghurt Kaka!

Det här receptet kommer från Ochikeron!

Jag hittar nästan alla mina recept där känns det som xD Hennes recept är oftast enkla och har bra instruktioner så kolla bloggen eller hennes youtube!

Den här kakan heter egentligen "Prune And Banana Yogurt Cake". 
Men om man inte gillar eller har banan och plommon så kan man använda äpplen som jag gjorde. 
Jag hade så många övermogna äpplen som var mjuka och lite svampiga men smaken var fortfarande helt ok. Men för att få fram äpplena lite mer så la jag till lite saker i receptet.
Den är otroligt enkel och god och värd att prova!
(en till sak är att man kan byta ut sockret mot naturligt sötningsmedel som t.ex. Stevia om man nu vill att kakan ska luta liiite mer åt det nyttiga hållet..;)

Tid: 45min 
Antal potioner: ca. 8+mer. (Pajformen ska vara 20 cm i diameter) 

Ingredienser:
2 söta äpplen (skala äpplena om lite mjuka)
50g smör (rumstempererat)
5 msk strösocker
2 ägg
150g naturell Yoghurt (osötad)
100g vete-mjöl
1 tsk bakpulver
Lite citronsaft (För att hindra äpplena att bli bruna och för att få lite syra i kakan)
1 tsk Kanel
1 krm salt

smör & mjöl till formen
Florsocker till dekoration

Om äpplena smakar för lite och är övermogna och mjuka. Tillsätt detta nedan i skålen med äpplena.
1 krm salt 
1tsk ströcoker
lite citronsaft

Gör såhär:
1. Värm ugnen till 200°C och smöra och mjöla pajformen.
2. Skär äpplena i tunna skivor och lägg i en skål och ringla över lite citronsaft.
3. I en skål sikta i vetemjöl och bakpulver och sätt åt sidan.
4. I en annan skål blanda smör, socker och salt tills krämigt och tillsätt sedan ett ägg i taget.
5. Sikta i de torra ingredienserna  och rör till en len smet. Tillsätt kanelen och rör om en sista gång.
6. Fyll formen med hälften av smeten och bre ut till ett jämt lager. 
7. Placera ut äpple skivorna i ett jämt lager och bre över resten av smeten.
8. Grädda i mitten av ugnen i 25min eller tills gyllenbrun.

KLART!
Kan ätas ljummen eller kall.

Sikta över lite florsocker och servera med glass, grädde eller vad som nu önskas.

Tips!
Se alltid till att smaka på äpplena innan och se hur söta de smakar.
Mina äpplen var röda och övermogna så de smakade ganska sött men ändå lite smaklöst så jag tillsatte lite citronsaft, salt och socker för att få en bra balans.


Jag brukar använda Granny Smith äpplen som är gröna syrliga äpplen som oftast är perfekt för bakning men då behövs nog inte lika mycket citronsaft och mer socker kanske behövs.

Men egentligen kan man ha vilka äpplen som helst. Det beror på hur man själv vill att kakan ska smaka.

Om man nu skulle vara intresserad av äppelsorter eller noga med vad man ska välja så kan du hänga här ett tag och titta runt lite.. http://www.gronsakshallen.se/sortiment-kategori/apple/