lördag 21 mars 2015

Hemgjorda tortilla chips!
Salta inte för mycket!
På fredagar brukar familjen äta tacos och något som är ett måste är tacochips! Det är liksom något som måste finnas på bordet och om man nu har glömt att köpa så kan man faktiskt göra sin egna! De här är tortilla chips gjort på mjuka tortilla bröd som man använder till tacos. De är nästan lika goda och man kan krydda dem hur man vill!

Antal: Hur många du vill
Tid: Högst 2 min friterings tid
Nödvändigt material: Fritös/stekpanna/kastrull & hålslev

Ingredienser:
Mjuka tortilla bröd
Friterings olja (raps, mat, solrosolja)

Kryddning:
Bara salt
Köpa kryddblandningar

Gör såhär:
1. Hetta upp så mycket olja som får plats i det ni friterar i till 190C/375F. Jag friterade i våran stekpanna där jag hällde i olja till hälften men har man en fritös eller kastrull till hands rekommenderar jag det.
2. Ta några tortilla bröd och lägg på varandra. Skär till chips genom att skära först på mitten sedan tvärs över och igen två gånger till. Eller till storleken som önskas.
3. När oljan är varm tillsätt några tortilla bitar i taget och låt friteras i 1-2min. Om du inte har en termometer så ska man sätta värmen på medium värme och sättet att prova om oljan är varm är att hålla en tortilla bit ner i oljan och se om det början bubbla runt omkring. De ska ha fått lite färg och ska ha slutat bubbla lika mycket som det gjorde i början.
4. När de är klara, lägg på en tallrik med hushållspapper för att suga upp resterande olja och krydda med salt eller vad du nu vill har.

Klart! 
Man kan göra "nyttiga tortillas" i ugn med fullkorns tortillas men det här är godare.