söndag 5 april 2015

Silkeslen Choklad Fyllning~♡

Apelsin Choklad Ganache
Smakar som julen...
Silkeslen och helt underbar choklad fyllning till mina macarons! Det finns olika typer av ganache och det här är en av den mer lösa typen i konsistens. Vill man nu ha tjockare så tar man mindre grädde. Det beror på vad man ska ha den till. Apelsin choklad är nog det bästa jag vet! Jag använde mig av en blandning av mörk och mjölk choklad.
Perfekt!
Det beror också på hur man själv vill ha det. Gillar man mer mörk så tar man en mörkare choklad.


Tid: ca. 20 min
Portioner: Fyller alla macarons i receptet på bloggen + Lite till. http://sweetdreamsrecipe.blogspot.se/2014/08/macarons-recept_29.html?m=1

Ingredienser:
100g Mörk choklad 46%
100g Mjölk choklad 27%
2dl Vispgrädde
2msk Färskpressad apelsin saft
Lite salt

Gör såhär:
1. Fin hacka båda chokladen och lägg i en skål.
2. Häll grädden i en kastrull och låt koka upp tills man ser att det små bubblar längst kanten och lite i mitten. Det får inte stormkoka så var på din vakt!
3. När grädden har kokat upp häll i apelsin saften och rör om.
4. Häll grädden över chokladen och se till att all choklad är under ytan och låt stå 2-3min. Rör sedan om tills helt smällt och lent.
5. Lägg plastfolie över så att det nuddar ytan och ställ i kyl i några h tills den har tjocknat lite. Helst under natten för bäst smak.
Då var det klart!♡

Förvaring: håller sig ganska länge i kylskåp i en lufttät burk. Kanske några veckor. 

Tips!
• Om du använder receptet till macarons och det blir lite över. Låt stå under natten i kyl och vispa sedan fluffigt med elvisp! Vispa inte för mycket för att då blir den grynig!
• Kan också användas till att täcka över en tårta eller bara som en härlig apelsin choklad sås! (Tillsätt 1 msk smör för en mer glansig look till tårtan eller bakverket!)