tisdag 16 juni 2015

Goaste Guacamole!~♧

Hemgjord Guacamole!
Lime saft är också gott i...

Dom som inte gör sin Guacamole själv får faktisk ta och börja göra det. Det är inte svårt alls och tar ingen tid.

Många färdigköpta smakar ingenting eller innehåller mer saker än vad  som behövs och även om det finns goda färdigköpta så är hemmagjort ALLTID godare!~♡
När jag gör Guacamole använder jag inte något mått på kryddor och ingredienser eftersom jag smakar av tills det smakar som jah vill ha den men jag ska ge lite tips för att få den godaste Guacamolen!
avokadon är huvud ingrediensen och då är det viktigt att välja den rätta avokadon. Kolla länk här! 

Här är ett snabbt recept på hur jag gör min Guacamole!

Portioner: lagom portion till tacos middagen! XD

Ingredienser:
2 Mogna avokados (svart i färg och lagom mjuk)
1 grov msk Stark Tacossås  (Santa Maria "Hot")
En halv Färsk tomat hackad i små tärningar.
(1 pressad vitlök är tricket till den perfekta Guacamolen!)
Citron saft
Vit peppar
Svart peppar
Salt

Gör såhär:
1. Skär avokadon på mitten runt kärnan och vrid loss.
2. Ta kniven och hugg ett lagom hårt slags på kärnan med den vassa kanten och vrid för att få loss. För att få loss kärnan från kniven tryck ner kniven platt på bordet för att trycka bort kärnan.
3. Ta kniven och skär långa skåror i avokadon lodrätt och vågrätt så att det blir små tärningar och gräp ut dom med en sked.
Eller ta bara en sked och gräp ur allt från avokadon i en skål.
4. Ta en gaffel och mosa avokadon tills det finns några små klumpar kvar. Det är viktigt att inte mosa för mycket. Man vill ha lite textur i sin Guacamole.
5. Häll i tacosåsen och de hackade tomaterna.
Krydda efter smak. Ska ge tips.

Tips!
Jag tycker själv att en Guacamole inte ska vara helt slät utan med små bitar av avokado kvar.
Dom färska tomaterna ger mer fräch och god smak och get mer textur.
Samma sak med Tacosåsen som också ger lite hetta.
När det kommer till kryddningen så ska det inte vara för mycket salt eftersom jag brukar doppa salta tacochips i den.
Citronsaft är ett måste eftersom det skapar hela Guacamolen. Det tar ut smakerna av avokadon och lättar upp den med en fräch smakrik smak!
Vit peppar ger lite sting och en god smak. Var försiktig att inte ta för mycket. Samma sak med Svart peppar som ger smak och textur!
Det är mina tips för en perfekt Guacamole!