torsdag 9 juli 2015

SweetDreams!

Vanilj Drömmar!
Små Söta Drömmar~
Här är receptet på drömmar som jag använde när jag skulle baka till "Skolfikat" i skolan. Grundskolan är nu slut och det är dags att söka sig vidare till en ny. Men innan det sker så har man Sommarlov vilket betyder mer bakning för mig! 

Drömmar är spröda söta kakor som smälter i munnen! Det finns nog ingen som inte gillar drömmar~
Det här borde nästan bli signatur kakan för den här bloggen känner jag.


Tid: ca. 20min
Antal: 80-90 st kakor

Ingredienser:
150g mjölkfritt smör
4,5 dl strösocker (405g)
1,5 dl matolja (135g)
1,5 msk vaniljsocker (15g)
1 tsk hjorthornssalt (5g)
5 dl vetemjöl (300g) (Kan behövas mer om degen är för lös)

Gör såhär:
  1. Rör rumsvarmt smör och socker vitt och pösigt – helst för hand, annars flyter de ut mer.
  2. Häll i matoljan lite i taget. I en annan skål blanda vaniljsocker, hjorthornssaltet och vetemjöl. Rör ner i smeten.
  3. Ställ smeten i kyl eller frys kallt en stund så går det enklare att rulla små bollar sedan. 
  4. Rulla kakorna och placera ut på bakplåtspapper med lite mellanrum eftersom de flyter ut lite. Grädda i 150°C i ca 20 minuter.
När man väl satt in dem i ugnen, får man absolut inte glänta det minsta på ugnsluckan.
Klart!

Tips!


  • Olika ugnar bränner olika så du kan alltid provbaka en och se hur den blir. Den ska ha fått lite lätt färg. I min ugn tog det 18min. 
  • Jag använde mig också av lite mindre än 1 msk smet för varje kaka. 
  • Arbeta inte degen för mycket.




Några tips från bloggen med receptet~
  • Använd hjorthornssalt och inte bakpulver. Det är hjorthornssaltet som gör kakorna så där spröda och fina. 
  • Rör också smeten för hand och inte med maskin för att förhindra att de flyter ut i ugnen.
  • Slutligen igen öppna ALDRIG ugnsluckan under gräddningen! Inte ens glänta på ugnsluckan för att då kan de flyta ut.
  • Om de nu flyter ut ändå kan det vara att ugnen är för varm.
Dröm er nu bort med en Dröm!~