söndag 24 juli 2016

Vallentuna Speglar~♥

Mandel Speglar

Imponera på nästa kakfika med dessa konditor klass kakor!
Är dessutom glutenfria!

Dessa kakor var helt nya för mig tills bara några veckor sedan. Efter att ha sommarjobbat tre veckor så lärde jag känna min "mentor" lite bättre. Han berättade att han gillade mandel speglar bäst av alla kakor. Jag försökte googla upp bilder men hittade bara en liten bild på hur de såg ut. Nu heter kakorna Vallentuna Speglar. Varför vet jag inte. Kan vara att jag är från Vallentuna eller något. Who knows. 

(Jag gick in på ICA kvantum i Vallentuna samma dag och såg dem i montern...) 

Jag lyckades iallafall hitta ett recept till kakorna och provade. De blev perfekta! Nu har jag dock fixat till receptet LITE för att få dem sådär som jag vill ha dem. Tack Åke!


Antal: Beror på storlek. 30-35 st.
Nödvändigt material: Spritspåse med stjärntyll.
Gräddningstid: 10-15 min

Ingredienser (Ramen): 

500 g mandelmassa (grovt riven)
50 g strösocker
65 g ägg ersättning (äggvita)

Ingredienser (mazarin massan):
125 g grov riven mandelmassa
63 g mjölkfritt smör
63 g no egg replacer
40 g mandelmjöl
Lite salt

Glasyren & spegeln:
Hallonsylt

Florsocker
Vatten
Limesaft

Mazarin massan:
Rör ihop alla ingredienser till en smör liknande smet.

Glasyr: 
Rör ihop socker med vatten och lite citron till en lagom tunn konsistens.
- För tjock konsistens leder till att man inte ser sylt spegeln under.
- För tunn leder till att den rinner all over the place.

Ramen:

1. Värm ugnen till 175 C.
1. Rör ihop med elvisp eller en köksassistens mandelmassa och socker.
2. Tillsätt sedan "äggvita" och rör ihop till en spritsbar smet. (Tillsätt lite vatten om den är för tjock).
3. Spritsa runda ihåliga cirklar i önskad storlek.
4. Spritsa eller klicka i mazarin smet i mitten av ramen och grädda mitt i ugnen i 10-15 min.

Ramen ska ha fått en gyllenbrun färg.

5. Låt svalna helt och bred sedan på ett väldigt tunt lager av hallonsylt och ringla över lite glasyr.

Nu är Mandel Speglarna klara!


Förvaring:
  • Lufttät burk mörkt och svalt.
  • Lägg dem inte på varandra. Om du måste, lägg då bakplåtspapper emellan.
  • Jag la kakorna på en plåt och täckte över med en annan plåt som fick stå mörkt och svalt i skafferiet. 
  • Håller i cirkus 1 vecka i rumstemperatur.
  • Cirkus 2 veckor i kyl. (Blir lite sega) men fortfarande goda!
  • Håller i cirkus 2 månader i frysen.
  • Går att frysa in men de blir en aning mjukare efter upptining.
  • Tips är att frysa in utan sylt och glasyr! Dekorera innan servering.
  • Bäst nygräddade eller helt frysta!



(Finns bredvid kung markattas hylla till vänster på ICA kvantum i V-tuna).








Har aldrig bakat kakor där man lägger på sylt efter gräddning men det går!Jag ska se om det går att grädda sylten så att kakan inte blir mjuk efter att ha tinat upp dom!Återkommer...